-Blog
ini merupakan blog pengiklanan minuman' coca cola 'yang menggunakan banyak
imej-imej pengiklanan yang menarik .
-Gambar tersebut merupakan pengiklanan yang
menggunakan komunikasi visual .
-Komunikasi visual adalah seni di dalam komunikasi
yang bertujuan untuk memberitahu,mendidik,mempengaruhi,memujuk dan memberi
pengalaman visual kepada pengguna.
-Elemen yang digunakan bagi pengiklanan
tersebut ialah reka bentuk grafik.
-Reka bentuk grafik yang digunakan
menarik dan cara pengolahan imej berjaya
menyampaikan maksud kepada audien.
-Reka bentuk grafik yang digunakan ialah gambaran analogik(bukan fotografi)dua
dimensi(2D)untuk menyampaikan mesej tertentu kepada pemerhati.
-Reka bentuk
grafik yang digunakan merupakan gambaran visual yang meringkaskan maklumat atau
idea seperti kombinasi lukisan,perkataan,simbol dan gambar dalam satu hasil
karya.
- Reka
letak dan susun atur imej dalam pengiklanan minuman berjenama coca cola ini
menarik perhatian audien.Ianya dapat berfungsi bagi memujuk audien bagi membeli
minuman tersebut.
-Logo yang digunakan adalah agak ringkas dan
menarik.
-Logo adalah gambaran imej ringkas yang digunakan untuk mewakili sesuatu
pertubuhan kelab,kedai,bank dan lain-lain lagi.
-Reka bentuk logo berjenama ini
dicipta dan amat bersesuaian dengan tema yang diwakilinya.
-Logo ini bersifat
tegas dan kukuh.Logo ini merupakan logo yang mempunyai rupa yang mudah dan
ringkas.
-Ianya juga bersesuaian dengan tema.
-Logo ini juga berjaya melambagkan
identiti syarikat.
-Olahan logo ini juga agak menarik dan kemas serta ianya dapat
menyampaikan mesej tertentu.
-Olahan yang digunakan menggunakan logo huruf dan
logo simbol.
-Logo huruf ialah reka bentuk huruf menggunakan huruf atau muka taip
untuk menghasilkan logo.
-Logo simbol pula ialah logo yang menggunakan imej untuk
menerangkan atau memaklumkan fungsi sesebuah pertubuhan.
- Penggunaan warna dalam penghasilan logo ini juga memainkan peranan penting bagi betujuan pengguna dapat mengenali logo berjenama tersebut dengan mudah.
-Blog animasi ini menggunakan latar belakang blog yang bersifat minimal modern.
-Blog ini mengenai bidang animasi-animasi terkini.
-Animasi
adalah siri grafik pegun(tidak bergerak)yang dipaparkan dengan menggunakan
beberapa bingkai gambar secara berterusan yang akan membentuk satu ilusi
pergerakan.
-Animasi
merangkumi satu ruang yang luas daripada pergerakan mudah sehingga pergerakan
yang kompleks seperti pergerakan air dan angin.
-Semakin
banyak bingkai gambar bagi sesuatu pergerakan akan menghasilkan satu kesan
pergerakan yang lebih licin.
-Sebaliknya
gambar akan tersangkut-sangkut jika bingkai gambar dikurangkan.
-Ilustrasi
setiap bingkai animasi dihasilkan sepenuhnya menggunakan perisian grafik
animasi.
-Antara
perisian grafik animasi yang digunakan dalam animasi tersebut ialah seperti
Microsoft power point,3Dstudio max,micromedia flash dan MAYA.
-Penjanaan
animasi iaitu contohnya animasi bingkai dijanakan dengan menggunakan penggunaan
komputer atau video.
-Namun
demikian animasi sekarang dijalankan melalui komputer sepenuhnya.
-Dengan
penggunaan komputer,animasi yang dihasilkan lebih lancar cepat dan dapat
menjimatkan masa.
-Lakaran
awal dihasilkan manual dilakukan sebelum dialihkan kepada komputer.
-Proses
penghasilan animasi adalah sama dengan proses penghasilan multimedia iaitu
melalui membuat analisis,reka bentuk,carta aliran dan penerbitan.
-Blog pengiklanan Nestle menggunakan logo simbol.
-Logo simbol pula ialah logo yang menggunakan imej untuk menerangkan atau memaklumkan fungsi sesebuah pertubuhan.
-Logo ini
bersesuaian dengan tema pengiklanan yang berasaskan pengiklanan makanan.
-Logo yang digunakan adalah agak
ringkas dan menarik.
-Logo
adalah gambaran imej ringkas yang digunakan untuk mewakili sesuatu pertubuhan
kelab,kedai,bank dan lain-lain lagi.
-Reka
bentuk logo berjenama ini dicipta dan amat bersesuaian dengan tema yang
diwakilinya.
-Logo ini
bersifat tegas dan kukuh.
-Logo ini
merupakan logo yang mempunyai rupa yang mudah dan ringkas.
-Ianya
juga bersesuaian dengan tema.
-Logo ini
juga berjaya melambagkan identiti syarikat.
-Olahan
logo ini juga agak menarik dan kemas serta ianya dapat menyampaikan mesej
tertentu.
- Blog permainan ‘super mario’.
-Permainan(games)
ini pernah terkenal pada masa dulu dalam dunia permainan ialah permainan ‘super
Mario’.
-Permainan
ini menarik ramai pengguna khususnya dalam kalangan kanak-kanak.
-Permainan
ini menggunakan teknologi grafik yang dapat menarik para pengguna untuk
menggunakan permainan ini.
-Pada
awalnya permainan ini menggunakan teknologi 2D.Permainan ‘super Mario’ menarik
minat pengguna khususnya dalam kalangan kanak-kanak kerana permainan ini
mempunyai tahap permainan yang bersesuaian untuk digunakan.
-Penciptaan animasi atau watak dalam
permainan super Mario Yang bersesuaian amat menarik minat kanak-kanak.
-Permainan
ini dihasilkan dengan menggunakan aplikasi komputer sepenuhnya.
-Tipografi
yang digunakan agak menarik dan ringkas.
-Tipografi
adalah seni memilih dan mengatur huruf atau muka taip.
-Ia amat
penting memadangkan kebanyakan rekaan grafik menggunakan muka taip.contohnya
poster,ilustrasi,risalah,iklan,papan tanda dan lain-lain lagi.
-Pemilihan
dan penyusunan muka taip adalah penting agar ia kelihatan harmoni dan mempunyai
kesan visual yang ditetapkan.
-Tipografi membentuk imej.
-Tipografi menyampaikan maksud melalui susun atur huruf yang membentuk imej dan mudah difahami oleh umum.
-Tipografi menyampaikan mesej kepada umum melalui susun atur huruf.
-Tipogarafi menyampaikan visual yang ringkas dan mudah difahami umum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan