MAISARAH C12A398














-Blog ini merupakan blog pengiklanan minuman' coca cola 'yang menggunakan banyak imej-imej pengiklanan yang menarik .

-Gambar tersebut merupakan pengiklanan yang menggunakan komunikasi visual .

-Komunikasi visual adalah seni di dalam komunikasi yang bertujuan untuk memberitahu,mendidik,mempengaruhi,memujuk dan memberi pengalaman visual kepada pengguna.

-Elemen yang digunakan bagi pengiklanan tersebut ialah reka bentuk grafik.

-Reka bentuk grafik yang digunakan menarik  dan cara pengolahan imej berjaya menyampaikan maksud kepada audien.

-Reka bentuk grafik yang digunakan  ialah gambaran analogik(bukan fotografi)dua dimensi(2D)untuk menyampaikan mesej tertentu kepada pemerhati.

-Reka bentuk grafik yang digunakan merupakan gambaran visual yang meringkaskan maklumat atau idea seperti kombinasi lukisan,perkataan,simbol dan gambar dalam satu hasil karya.

- Reka letak dan susun atur imej dalam pengiklanan minuman berjenama coca cola ini menarik perhatian audien.Ianya dapat berfungsi bagi memujuk audien bagi membeli minuman tersebut.










-Logo yang digunakan adalah agak ringkas dan menarik.

-Logo adalah gambaran imej ringkas yang digunakan untuk mewakili sesuatu pertubuhan kelab,kedai,bank dan lain-lain lagi.

-Reka bentuk logo berjenama ini dicipta dan amat bersesuaian dengan tema yang diwakilinya.

-Logo ini bersifat tegas dan kukuh.Logo ini merupakan logo yang mempunyai rupa yang mudah dan ringkas.

-Ianya juga bersesuaian dengan tema.

-Logo ini juga berjaya melambagkan identiti syarikat.

-Olahan logo ini juga agak menarik dan kemas serta ianya dapat menyampaikan mesej tertentu.

-Olahan yang digunakan menggunakan logo huruf dan logo simbol.

-Logo huruf ialah reka bentuk huruf menggunakan huruf atau muka taip untuk menghasilkan logo.

-Logo simbol pula ialah logo yang menggunakan imej untuk menerangkan atau memaklumkan fungsi sesebuah pertubuhan.

- Penggunaan warna dalam penghasilan logo ini juga memainkan peranan penting bagi betujuan pengguna dapat mengenali logo berjenama tersebut dengan mudah.











-Blog animasi ini menggunakan latar belakang blog yang bersifat minimal modern.

-Blog ini mengenai bidang animasi-animasi terkini.


-Animasi adalah siri grafik pegun(tidak bergerak)yang dipaparkan dengan menggunakan beberapa bingkai gambar secara berterusan yang akan membentuk satu ilusi pergerakan.

-Animasi merangkumi satu ruang yang luas daripada pergerakan mudah sehingga pergerakan yang kompleks seperti pergerakan air dan angin.

-Semakin banyak bingkai gambar bagi sesuatu pergerakan akan menghasilkan satu kesan pergerakan yang lebih licin.

-Sebaliknya gambar akan tersangkut-sangkut jika bingkai gambar dikurangkan.

-Ilustrasi setiap bingkai animasi dihasilkan sepenuhnya menggunakan perisian grafik animasi.

-Antara perisian grafik animasi yang digunakan dalam animasi tersebut ialah seperti Microsoft power point,3Dstudio max,micromedia flash dan MAYA.


-Penjanaan animasi iaitu contohnya animasi bingkai dijanakan dengan menggunakan penggunaan komputer atau video.

-Namun demikian animasi sekarang dijalankan melalui komputer sepenuhnya.

-Dengan penggunaan komputer,animasi yang dihasilkan lebih lancar cepat dan dapat menjimatkan masa.

-Lakaran awal dihasilkan manual dilakukan sebelum dialihkan kepada komputer.

-Proses penghasilan animasi adalah sama dengan proses penghasilan multimedia iaitu melalui membuat analisis,reka bentuk,carta aliran dan penerbitan.




-Blog pengiklanan Nestle menggunakan logo simbol.

-Logo simbol pula ialah logo yang menggunakan imej untuk menerangkan atau memaklumkan fungsi sesebuah pertubuhan.


-Logo ini bersesuaian dengan tema pengiklanan yang berasaskan pengiklanan makanan.
            
  -Logo yang digunakan adalah agak ringkas dan menarik.

-Logo adalah gambaran imej ringkas yang digunakan untuk mewakili sesuatu pertubuhan kelab,kedai,bank dan lain-lain lagi.

-Reka bentuk logo berjenama ini dicipta dan amat bersesuaian dengan tema yang diwakilinya.

-Logo ini bersifat tegas dan kukuh.

-Logo ini merupakan logo yang mempunyai rupa yang mudah dan ringkas.

-Ianya juga bersesuaian dengan tema.

-Logo ini juga berjaya melambagkan identiti syarikat.

-Olahan logo ini juga agak menarik dan kemas serta ianya dapat menyampaikan mesej tertentu.








- Blog permainan ‘super mario’.
 
-Permainan(games) ini pernah terkenal pada masa dulu dalam dunia permainan ialah permainan ‘super Mario’.

-Permainan ini menarik ramai pengguna khususnya dalam kalangan kanak-kanak.

-Permainan ini menggunakan teknologi grafik yang dapat menarik para pengguna untuk menggunakan permainan ini.

-Pada awalnya permainan ini menggunakan teknologi 2D.Permainan ‘super Mario’ menarik minat pengguna khususnya dalam kalangan kanak-kanak kerana permainan ini mempunyai tahap permainan yang bersesuaian untuk digunakan.
            
  -Penciptaan animasi atau watak dalam permainan super Mario Yang bersesuaian amat menarik minat kanak-kanak.

-Permainan ini dihasilkan dengan menggunakan aplikasi komputer sepenuhnya.









-Tipografi yang digunakan agak menarik dan ringkas.

-Tipografi adalah seni memilih dan mengatur huruf atau muka taip.

-Ia amat penting memadangkan kebanyakan rekaan grafik menggunakan muka taip.contohnya poster,ilustrasi,risalah,iklan,papan tanda dan lain-lain lagi.

-Pemilihan dan penyusunan muka taip adalah penting agar ia kelihatan harmoni dan mempunyai kesan visual yang ditetapkan.

-Tipografi membentuk imej.

-Tipografi menyampaikan maksud melalui susun atur huruf yang membentuk imej dan mudah difahami oleh umum.

-Tipografi menyampaikan mesej kepada umum melalui susun atur huruf.

-Tipogarafi menyampaikan visual yang ringkas dan mudah difahami umum.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan